Skip to main content

Luka Nurmi sarjakärkeen Kymiringin viikonvaihteen jälkeen - "Tyytyväinen voi olla: huikea rata, tiukka vääntöä läpi viikonlopun ja hyvä tulos meille"

Kerrassaan upealle, uudelle Kymiringin radalle tultaessa kuljettajilla ja talleilla oli parhaimmillaan muutaman testin verran kokemusta radasta - osalla ei ollenkaan. Perjantain harjoituksissa nähtiinkin heti vilkasta ajamista ja keskustelua kuskien kesken: missä on puhdasta ajolinjaa, missä lähtee perä irti sokeassa mutkassa. Muutama pyörähdys ja nelipyöräluisu nähtiinkin aika-ajolinjoja etsiessä. Itse aika-ajo oli lopulta Luka Nurmen näytös: paalupaikka 1,3 sekunnin erolla! Aika-ajon kärkikolmikon täydensivät Jim Rautiainen ja Tommi Haru. Yhdelle kierrokselle säädöt olivat siis Nurmella kohdillaan, mutta ehkäpä muilla olivat kisasäädöt enemmän mielessä...

Kauden 2020 seitsemäs kilpailu ajettiin lauantaina kuumalla Kymiringillä. Paalulta lähtenyt Luka Nurmi menetti avauskierroksella kärkipaikan Jim Rautiaiselle ja Tommi Harulle, joka nousi toiselle sijalle puristettuaan Nurmesta ohi niin ikään ensimmäisellä kierroksella. Kärkikolmikon sijoitukset näyttivät vakiintuvan: kärjessä Rautiainen, toisena Haru, jota jahtasi Nurmi kolmannella sijalla. Haru kuitenkin pyörähti kolmannella kierroksella ajauduttuaan ajolinjan ulkopuolelle radan kolmanneksi viimeisessä mutkassa. Auto jäi harmillisesti pohjastaan kiinni hiekalle ja kisa päättyi siis Harun osalta kävelymatkaan varikolle. 

Kärjessä Rautiainen puolestaan kasvatti johtoaan vakuuttavasti aina päätöskierroksille asti, kunnes takarenkaat alkoivat ylikuumentua ja kypsästi ajanut Nurmi pääsi kuromaan etumatkan kiinni. Kisan viime vaihella nähtiinkin Nurmen hiillostamista kärkipaikasta ja lopulta, takarenkaiden pidon heikentyessä, Rautiainen pyörähti epäonnekkaasti hiekalle radan viimeisessä mutkassa - kilpailun viimeisellä kierroksella! Pekka Myllykangas korjasi hienosti kauden ensimmäisen kakkossijan ja Jari Ollila nappasi kolmannen sijan - tämäkin ensimmäinen laatuaan tälle kaudelle. Raimo Niemi oli neljäs ja Simo P. Kangas viides. Rautiainen nappasi lopulta arvokkaita pisteitä kuudennella sijallaan, sillä säännöt sallivat pisteiden jakamisen täysimääräisenä jos kuljettaja on ajanut kilpailusta 75%.

-Renkaat loppuivat aivan tyystin, todella harmittava juttu ja vielä viimeisessä mutkassa! No, saatiinpahan draamaa, Rautiainen kertasi kisaansa, loppujen lopuksi hymy huulessa. 

Kahdeksannessa osakilpailussa Jim Rautiainen ja Tommi Haru palasivat aiemman osakilpailun pettymysten jälkeen palkintokorokkelle ohitettuaan Luka Nurmen avauskierroksilla. Jälleen paalulta startannut Nurmi menetti johtopaikan kilpailun alkuvaiheessa ja joutui takaa-ajajaksi. Rautiaisen rengaspaineiden säätäminen viikonlopun toiseen koitokseen tuotti tulosta: ylikuumentumisesta ei ollut vaaraa ja pito kärkipaikalla ajaessa oli hyvä ruutulipulle asti. Nurmi jahtasi kekseliäillä linjoilla kärkikaksikkoa läpi koko kisan ja tiukkaa vääntöä nähtiinkin Nurmen ja toiseksi ajaneen Harun kesken mm. pääsuoralle tultaessa. Haru piti haastajan takanaan ja Nurmen oli lopulta tyytyminen kolmanteen sijaan ja kilpailun nopeimpaan kierrokseen. Pekka Myllykangas tuli maaliin varman ajon päätteeksi neljäntenä. Sijoitukset 5-7: Raimo Niemi, Simo P. Kangas, Jari Ollila.

Päivän päättänyt, kauden yhdeksäs osakilpailu tarjosi kauden tähän asti tiukimman voittotaistelun. Rautiainen kiri lähdössä jälleen toiselta paikalta ohi viikonlopun kolmannelta paalulta lähteneen Luka Nurmen. Nurmi ja Rautiainen ajoivat useaan otteeseen mutkia läpi rinta rinnan, mutta lopullinen ratkaisu nähtiin vasta kilpailun viimeisessä mutkassa: Nurmi hyökkäsi sisäkaarteeseen ja Rautiainen ajautui hieman ulos ajolinjalta. Varikkomuurille kerääntynyt tallien väki haukkoi henkeään ja odotti malttamattomina: kumpi voitti ja missä tarkalleen ottaen ajanottolinja olikaan? Lopputulos selvisi onneksi pian:  maaliviivan ylitti Nurmi vain 0,031 sekuntia ennen Rautiaista! Haru nappasi jälleen varmalla ajolla kolmannen sijan ja Jari Ollila päätti viikonlopun hienosti neljänteen tilaan. Sijat 5-7: Myllykangas, Niemi ja P. Kangas.

-Hieno päätös kisalle ja kokonaisuudessaan tämä oli meille hyvä viikonloppu. Onnistuin hyvin uudella radalla ja vaikka lähdöissä hieman sijoja menetinkin, ohituspaikkoja löytyi onneksi useita, Nurmi summasi sarjajohdon tuonutta viikonvaihdetta.

Pistetilanne muuttui iloisesti viikonlopun aikana. Nyt Nurmi johtaa sarjaa ennen Rautiaista ja Harua. Myllykangas puolestaan nosti itsensä taistelemaan neljännestä sijasta Raimo Niemen kantaan. Kuka nappaa mestaruuden Alastarolla 28.-29.8.?

 

---

 

Hot conditions at KymiRing see close racing and spins - Luka Nurmi takes the series lead.

Race 7 of the season on the hot KymiRing was a heated one and packed with action. Luka Nurmi (RelaaRacing) lost his pole position on the first lap to Jim Rautiainen (WR Racing) and (Tommi Haru (THR Racing). However, Haru spun on lap 3, leaving Rautiainen to build a gap to Nurmi. Then, disaster struck to Rautiainen while defending his position to Nurmi: his overheated rear tyres lost grip in the last corner of the last lap! Victory for Nurmi, a well-earned P2 for Pekka Myllykangas (SPP-Racing), and a season-first P3 for Jari Ollila (SPP-Racing), followed by Raimo Niemi and Simo P. Kangas.

-My rear tyres were totally out, what a shame and on the last lap! Oh well, at least we provided some action, Rautiainen summed up his race, smiling.

Race 8 saw Rautiainen and Haru make a comeback to the series title fight as they finished P1 and P2 after their disappointments in race 7. Both clinched their spots in the opening lap, leaving Nurmi to perform one daring overtake attempt after another. Despite some creative driving lines, he finished P3 and gathered the quickest lap of the race. Pekka Myllykangas drove a solid race bringing home a 4th position. P5-7: Raimo Niemi, Simo P. Kangas, Jari Ollila. 

Race 9 concluded and indeed crowned the Saturday at KymiRing. Luka Nurmi started from pole for the third time in row, but again Jim Rautiainen had the advantage in the start and overtook Nurmi. The pair jousted throughout the race until Nurmi pulled a daring overtaking move in the last corner before the checkered flag and won the race with a minimal 0,031s margin! Tommi Haru finished P3 without a threat from behind. P4-P7 were Ollila, Myllykangas, Niemi and P Kangas

-We can be very pleased with this weekend. I quickly found my way on this fantastic new track - and came back with some enjoyable fights after losing positions in the starts, reflected Nurmi, who extended his championship lead to 15 points.

The Porsche Sprint Challenge NEZ 2020 season finale takes place on 28.-29.8. in Alastaro, Finland.

 

Pistetilanne 9/11 osakilpailun jälkeen - Points Standing after 9/11 races:

1. Luka Nurmi 282

2. Jim Rautiainen 267

3. Tommi Haru 244

4. Raimo Niemi 184

5. Pekka Myllykangas 153

6. Simo P. Kangas 109

7. Raivo Tamm 93

8. Jari Ollila 73

9. Oliver Tiirmaa 58


09.08.2020

Connect with Porsche Racing Club Finland