[In English below]
Kauden 2022 jälkeen rima on korkealla: ennätysmäärä kilpailijoita ja kisapaikkoja. Tietenkin kaudella 2023 laitetaan vielä paremmaksi: lisää uusia kilpureita suoraan tehtaalta valmiina ajamaan ennätyspitkän kauden. 12 kilpailua kuutena viikonloppuna!
Toukokuusta syyskuuhun
Varsinainen kisakausi alkaa Alastarosta jo toukokuussa. Viimevuotiseen tapaan Sprint Challenge NEZ tekee yhteistyötä BaTCC:n kanssa, joista ensimmäinen on Bikerniekin viikonloppu, kauden toinen kisatapahtuma kesäkuussa.
Hyvässä nosteessa kesäkuun päätteeksi suunnataan kisaviikonlopuksi vielä Porsche Ringille Pärnuun Viron Porschen festivaaleille. Ja heti perään heinäkuussa kisataan Suomen Club Festivaleilla Alastarossa.
Heinäkuussa ajetaan vielä toinen kisaviikonloppu, jälleen Porsche Ringillä - tällä kertaa BaTCC:n karkeloissa. Kausi päättyy suunnitelman mukaan vasta syyskuun alussa.
Nyt siis merkintöjä kalentereihin!
Ja jos ei pääse paikalle, niin kisoja voi seurata myös suoratoiston välityksellä!
Normaalia kehitystä vai jälleen kvanttiloikka?
Kautta 2022 hehkutettiin aiheestakin kvanttiloikaksi. Autojen määrä kasvoi ja uudet 992-sukupolven kilpurit tulivat sarjaan. Kisatapahtumia oli enemmän ja ne olivat aiempaa laadukkaampia, vaikka parannettavaa toki löytyy.
Kauteen 2023 lähtiessä sarjaorganisaatiossa tapahtuu muutoksia niin johtoportaassa kuin kentälläkin. Ehkä isoin muutos on kuitenkin se, että kilpailijoiden ja autojen määrä kasvaa.
Sarjan koordinaattori Rauno Ratilainen summaa kehityksen näin:
-Porschen one-make series kilpailuja ajetaan kaudella globaalisti 34 alueella, joka näkyy myös meillä – Porsche Motorsport kiinnittää entistäkin enemmän huomiota yksittäisen sarjan laatuun. Alueellamme toiminta alkaa olla jo niin laajaa, että vastuu on siirretty yhdistykseltä (PRCF ry) yhtiöllemme, PRCF Events Oy:lle.
Huomiota tullaan kiinnittämään niin kilpailijoiden saamaan kokemukseen (kilpailun johdon organisaatio) kuin vaikkapa yhteistyökumppaneiden palveluihin tapahtumissa. Vaikutteita on käyty hakemassa esimerkiksi Saksan Carrera Cupista Hockenheimissa ja Skandinavian Carrera Cupista Mantorpista.
-Ilahduttavaa on ollut myös Porsche-maahantuojien lisääntynyt aktiivisuus sarjan tiimoilla esimerkiksi erilaisten tilaisuuksien järjestämisessä, Ratilainen päättää.
Voitonnälkää
Kattaus on siis liki täydellinen parillekymmenelle voitontahtoiselle kuljettajlle.
Mainittakoon nostoina tietenkin kauden juniorit Thomas Kangro (Porsche Estonia, 992), Matias Salonen (Relaa Racing, 991.2) sekä Valters Zviedris (Capkausko Autosportas, 992). Kolmikosta Kangro on kokenein ajettuaan sarjassa pari kautta, Salonen ja Zviedris ovat puolestaan tulokkaita.
SPP Racing P. Kangas ja Ollila hyökkäävät kauteen uusilla 992-luokan autoillaan, joten kärkeen saadaan taas lisää kisaajia. Myös 39 Racing teamin Kurikka ja Käkelä kannattaa pitää kärkisijaveikkauksissa muistissa.
Sarjan tulokkaista yksi mielenkiinoitnen nimi on myös Henri Tuomaala (Iceboys Racing), joka tulokasleimasta huolimatta onkin kilpa-autoilijana jo erittäin kokenut ja menestynyt. Kaikilla lienee muistissa kauden 2022 päätösviikonloppu, jossa Tuomaala dominoi.
Kuka vie mestaruuden tällä kaudella?
–
After the 2022 season, the bar will be high: a record number of competitors and race places. Of course, the 2023 season will be even bigger and better: more new race cars straight from the factory ready for a record-long season. 12 races in six weekends!
From May to September
The actual competition season starts in Alastaro already in May. Like last year, Sprint Challenge NEZ is cooperating with Baltic Touring Car Championship (BaTCC), the first of which is the Bikerniek weekend, the second race event of the season in June.
At the end of June, we will head to the Porsche Ring in Pärnu for the Estonian Porsche Festival for the race weekend. And right after in July, we compete at the Finnish Club Festivals in Alastaro.
Another race weekend will be held in July, again at the Porsche Ring - this time hosted by the BaTCC. According to the plan, the season ends only at the beginning of September.
Check and mark in your calendars the dates below!
And if you can't make it to the race venue to spectate the event, the racing is broadcasted as live streaming!
Generic development or another quantum leap?
2022 was a quantum leap. Mainly, because the number of cars increased and the new 992 generation racers entered the series. There were more race events and they were of better quality than before.
Going into the 2023 season, there will be changes in the series organisation both in the management ladder and on the field. Perhaps the biggest change, however, is that the number of competitors and cars is yet again increasing.
Series coordinator Rauno Ratilainen sums up the development for 2023:
-Porsche's one-make series races are held globally in 34 regions during the season, which is also reflected here - Porsche Motorsport pays even more attention to the quality of the individual series. In our region, the activities are starting to be so extensive that the responsibility has been transferred from the association (PRCF ry) to our company, PRCF Events Oy.
Attention will be paid both to the experience of the competitors (the organisation of the competition management) and, among other things, to the services of the partners in the events. Influences have been sought from, for example, the German Carrera Cup in Hockenheim and the Scandinavian Carrera Cup in Mantorp.
- The increased activity of Porsche importers with the series, such as in organising various events, has also been gratifying, Ratilainen concludes.
Going for P1
So the setting is more or less perfect for the 20-ish drivers this season.
To make some pre-season picks, let's mark the junior drivers of the season to the watch list: Thomas Kangro (Porsche Estonia, 992), Matias Salonen (Relaa Racing, 991.2) and Valters Zviedris (Capkausko Autosportas, 992). From the trio Kangro is the most experienced with a few seasons behind a Porsche under his belt, whereas Salonen and Zviedris are rookies.
SPP Racing is lining up two new 992 gen cars with P. Kangas ja Ollila, so the top 10 is getting dense. Best also to mark the 39 Racing team Kurikka and Käkelä to the notebooks. They already took everyone by surprise last season.
One of the rookies of the season is Henri Tuomaala (Iceboys Racing), who is already a well-established and successfull racing driver. Everyone remembers his dominance in the 2022 season finale...
But who will be the champion this year?
PORSCHE SPRINT CHALLENGE NEZ 2023
19.-20.5. AKK Sports TCR (2 races), Alastaro (FIN)
9.-10.6. BaTCC DeWalt Grand Prix (2 races), Bikernieki (LAT)
30.6.-1.7. Porsche Weekend Estonia (2 races), Porsche Ring (EST)
28.-29.7. Porsche Club Festival Finland 2023 (2 races), Alastaro (FIN)
18.-19.8. BaTCC Pärnu Summer Race (2 races), Porsche Ring (EST)
1.-2.9.: Porsche Sports Cup Weekend (2 races), Alastaro (FIN)