Skip to main content

Kuva: Antti Takala
 

Porsche on kehitetty kilpailuolosuhteissa ja siksi myös useat Porsche-kuljettajat ovat viehtyneet rata-ajoon. Tässä harrastajia palvelee PRCF Time Trial – sarja.
Kyseessä on yleiseen tieliikenteeseen hyväksytyille autoille tarkoitettu kilpa-ajon harjoittelu ja sarja onkin erinomainen mahdollisuus päästä kokemaan laadukkaasti järjestettyjä kilpailuolosuhteita turvallisesti ns. entry level tasolla. Time Trial -sarjassa ajetaan neljässä eri luokassa, joista kolme on nopeusajon harjoittelua ja yksi tasanopeusajoa. Jaossa on vain yksi sarjamestaruus, mutta osallistujat jaetaan eri luokkiin. Näin jokainen voi kerätä samoja sarjapisteitä tasaväkisesti kalustosta ja ajosuorituksen mittaustavasta riippumatta. Jokaiselle löytyykin omien mieltymysten mukainen tapa osallistua yhteiseen sarjaan!

Autojen luokat     
TT-Standard 
 Nopeusajoluokka: Teho/painosuhde vähintään 3,4 kg/hv, käytännössä useimmat uudemmat, vapaastihengittävät vakiomallit, vanhemmat ahdetut mallit
TT-Unlimited    Nopeusajoluokka: Ei teho/painosuhderajoituksia, käytännössä uudemmat ahdetut vakiomallit, uudemmat GT-mallit, viritetyt autot 
TT-Classic    Nopeusajoluokka: Ilmajäähdytteiset vapaastihengittävät mallit, 1995 ja sitä ennen valmistetut ahtamattomat vesijäähdytteiset mallit
TT-Touring    Tasanopeusajoluokka: Ei automallirajoituksia, ajosuoritus mitataan kahden mahdollisimman lähellä toistaan olevan kierrosajan perusteella
Osakilpailut ovat jäsentenvälisiä harrastetapahtumia, joissa ensisijaisesti pyritään turvallisuuteen ja kanssakilpailijoiden kunnioitukseen sekä kehittämään ja vaalimaan urheiluautoperinnettä kilparadoilla, ajaen omien rajojen mukaisesti kelloa vastaan. Sarja ajetaan pääosin samassa yhteydessä muiden PRCF -sarjojen kanssa ja kaudella 2019 on mahdollista kilpailla jopa viidessä eri osakilpailussa.


PRCF Time Trial -sarjan osakilpailut vuonna 2019 ovat:
11.05. Ahvenisto
16.06. Botniaring
29.06. Auto24Ring (Pärnu, Viro)
27.07. Kemora
24.08. Porsche Club Finland Festival 2019, Alastaro

Time Trial -tapahtumaan osallistuminen ei edellytä endurance- tai rataleimatutkintoa, vaan ajamaan pääsee tapahtumakohtaisesti lunastettavalla tutustumislisenssillä (saatavilla tapahtumapaikalta, 25eur / tapahtuma).
Tapahtumapäivänä autot katsastetaan ja kuljettajille pidetään ohjaajakokous. Ajovuoron autot jaetaan kuljettajien ja luokkien mukaan omiin ryhmiinsä, jotta yhtä aikaa radalla ajavien autojen välille ei syntyisi suuria nopeuseroja. Radalla on yhtä aikaa noin 8-10 autoa, joten radalla on runsaasti tilaa ja ohituksia tulee vähän, jos ollenkaan. Jokainen voi siten keskittyä omaan suoritukseensa. Yksi ajokerta kestää n. 5-7 kierrosta (ml. lämmittely ja jäähdyttely). Ohittamisessa noudatetaan ratapäiviltä tuttua sääntöä, ohittaminen on sallittua vain radan suoralla osuudella.
Nopeusajoluokissa autolta vaaditaan tietyt turvavarusteet: Tulensammutin, puolikaari, kilpaistuin ja 4-pistevyöt. Tasanopeusluokassa TT-Touring autolla on samat vaatimukset kuin PCF:n ajoharjoittelutapahtumissa, poislukien avoautot ilman turvakehikkoa.
Sarjan lisätiedot, säännöt, tulokset ja ilmoittautumiset www.prcf.fi.
Järjestäjä pidättää oikeuden muuttaa julkaistun tapahtumakalenterin päivämääriä, jolloin kaikille sarjaan ilmoittautuneille ilmoitetaan muutoksista virallisella tiedotteella.
 

 

2019 Kilpailusäännöt (päivitetty 31.1.2019)

Sarjaan ilmoittautuminen 2019

2019 ilmoittautuneet kuljettajat

Lataa Adobe Acrobat Reader

Connect with Porsche Racing Club Finland