Skip to main content

Porsche on kehitetty kilpailuolosuhteissa ja siksi myös useat Porsche-kuljettajat ovat viehtyneet rata-ajoon. Tässä harrastajia palvelee PRCF Time Trial – sarja.
Kyseessä on yleiseen tieliikenteeseen hyväksytyille autoille tarkoitettu kilpa-ajon harjoittelu ja sarja onkin erinomainen mahdollisuus päästä kokemaan laadukkaasti järjestettyjä kilpailuolosuhteita turvallisesti ns. entry level-tasolla. Time Trial -sarjassa ajetaan neljässä eri luokassa, joista kolme on nopeusajon harjoittelua ja yksi tasanopeusajoa. Jaossa on vain yksi sarjamestaruus, mutta osallistujat jaetaan eri luokkiin. Näin jokainen voi kerätä samoja sarjapisteitä tasaväkisesti kalustosta ja ajosuorituksen mittaustavasta riippumatta. Jokaiselle löytyykin omien mieltymysten mukainen tapa osallistua yhteiseen sarjaan!

Autojen luokat     
TT-Standard 
 Nopeusajoluokka: Teho/painosuhde vähintään 3,4 kg/hv, käytännössä useimmat uudemmat, vapaastihengittävät vakiomallit, vanhemmat ahdetut mallit
TT-Unlimited    Nopeusajoluokka: Ei teho/painosuhderajoituksia, uudemmat ahdetut vakiomallit, 2010-luvun GT-mallit, viritetyt autot 
TT-Classic    Nopeusajoluokka: Ilmajäähdytteiset vapaastihengittävät mallit, 1995 ja sitä ennen valmistetut ahtamattomat vesijäähdytteiset mallit
TT-Touring    Tasanopeusajoluokka: Ei automallirajoituksia, ajosuoritus mitataan kahden mahdollisimman lähellä toistaan olevan kierrosajan perusteella
Osakilpailut ovat jäsentenvälisiä harrastetapahtumia, joissa ensisijaisesti pyritään turvallisuuteen ja kanssakilpailijoiden kunnioitukseen sekä kehittämään ja vaalimaan urheiluautoperinnettä kilparadoilla, ajaen omien rajojen mukaisesti kelloa vastaan. 

Time Trial -tapahtumaan osallistuminen ei edellytä endurance- tai rataleimatutkintoa, vaan ajamaan pääsee tapahtumakohtaisesti lunastettavalla tutustumislisenssillä (saatavilla tapahtumapaikalta, 25€ / tapahtuma). Ajajalla on oltava pohjalla vähintään PCF L3-tason ajajaluokitus, eli "kokenut rata-ajon harrastaja".


Tapahtumapäivänä autot katsastetaan ja kuljettajille pidetään ohjaajakokous. Ajovuoron autot jaetaan kuljettajien ja luokkien mukaan omiin ryhmiinsä, jotta yhtä aikaa radalla ajavien autojen välille ei syntyisi suuria nopeuseroja. Radalla on yhtä aikaa noin 8-10 autoa, joten radalla on runsaasti tilaa ja ohituksia tulee vähän, jos ollenkaan. Jokainen voi siten keskittyä omaan suoritukseensa. Yksi ajokerta kestää n. 5-7 kierrosta (ml. lämmittely ja jäähdyttely). Ohittamisessa noudatetaan ratapäiviltä tuttua sääntöä, ohittaminen on sallittua vain radan suoralla osuudella.
Nopeusajoluokissa autolta vaaditaan tietyt turvavarusteet: Tulensammutin, puolikaari, kilpaistuin ja 4-pistevyöt. Tasanopeusluokassa TT-Touring autoilla on käytännössä samat vaatimukset kuin PCF:n ajoharjoittelutapahtumissa.

Note: Rules and Driver info are available in english. Members of other official Porsche Clubs can take part in PRCF events, more details in Driver Info. If you need more information, please contact us, we are happy to help!

Kuva: Antti Takala

Connect with Porsche Racing Club Finland