Skip to main content

[In English below]

Kauden 2022 jälkeen rima on korkealla ja se ylitetään 2023: ennätysmäärä kilpailijoita ja ennätyspitkä kausi. Kausi alkaa Alastarolla 20.-21.5.!

 
Kauden ensimmäinen 

Kausi avataan siis Alastaron moottoriradalla, jossa ajetaan viikonloppuna kaksi kilpailua. Uutena mausteena avauskisassa on yhteistyö Suomessa uuden TCR-luokan kanssa. Puitteet luulisi olevan sielläkin kohdillaan.

Kuljettajamäärän kasvaessa lienee aiheellista kysyä, mahtuvatko kaikki autot kisassa radalle? Kaudella 2023 autoja on parhaimmillaan yli 20, joten nopealla matematiikalla tilanteita saattaa olla enemmän. 

Toisaalta, sarjaan ilmoittautuneet kuskit ovat joko sarjan konkareita tai meritoituneita kuljettajia muista sarjoista. Lisäksi kilpailuorganisaatiossa on tällä kaudella ajotapavalvoja ammattitaitoisen kilpailun tuomariston tukena.

Eli oletuksena on, että kaikki mahtuvat radalle kilpailemaan kovasti, mutta reilusti.

 

Kuka on heti nopein?

Mainittakoon nostoina tietenkin kauden juniorit Thomas Kangro (Porsche Estonia, 992), Matias Salonen (Relaa Racing, 991.2) sekä Valters Zviedris (Capkausko Autosportas, 992). Kolmikosta Kangro on kokenein ajettuaan sarjassa pari kautta, Salonen ja Zviedris ovat puolestaan tulokkaita.

-Podium-sijat ovat tavoitteena nyt aluksi, mutta toivottavasti pystytään taistelemaan myös voitoista kauden mittaan. Tietysti aluksi on tärkeää saada lisää kilometrejä GT-autolla ja sitä kautta luottoa ja rutiinia, miettii Salonen tallin tiedotteessa.

Sarjan tulokkaista yksi mielenkiinoitnen nimi on myös Henri Tuomaala (Iceboys Racing), joka tulokasleimasta huolimatta onkin kilpa-autoilijana jo erittäin kokenut ja menestynyt. Kaikilla lienee muistissa kauden 2022 päätösviikonloppu, jossa Tuomaala dominoi.

Ja jos ei pääse paikalle viikonloppuna, niin kisatapahtumia voi seurata myös suoratoiston välityksellä! Linkki löytyy sarjan sivuilta.

Mutta fakta on se, että tapahtumat ovat parasta paikan päällä!

After the 2022 season, the standards are high, but they will be even higher after 2023. A record number of competitors racing through the longest season in the history of the series. And it all kicks off from Alastaro (FIN) this weekend 20.-21.5.!

 

2 races

The season opener takes place at the Alastaro race track where two races are held on the weekend. A new spice in the opening race is cooperation with the new TCR class in Finland. So the framework is in place there as well.

As the number of drivers increases, it is probably appropriate to ask if all the cars can fit on the track in the race? In the 2023 season there will be more than 20 cars at best, so with quick math there may be a few situations - all that is a part of  racing.

 

Who sets the tone for the season?

Let’s count that the junior drivers of the season will put up a show. High expectations are on Thomas Kangro (Porsche Estonia, 992) having finished on the podium for a few seasons now. Valters Zviedris (Capkausko Autosportas, 992) is also a worthy card to play when thinking about race pace potential.

Relaa Racing is known to pick talents in their team. That’s why Matias Salonen (Relaa Racing, 991.2) will be a candidate to take everyone by surprise. 

-Top 3 is the target so let’s do everything as well as we can to make it there. There’s a lot to learn on these cars, but I’m enjoying every minute!

Second, it’s safe to predict that the season 2022 finale dominator Henri Tuomaala (Iceboys Racing) wants to set the tone early on in the season. 

The racing is best seen live, so make sure you are there! If you can't be there, check the livestream link from the series website.


17.05.2023